Marknadsprodukter

Marknads- och produktdesign

Enligt 10 § i Förordningen (2022:585) om elnätsverksamhet ska elnätsbolag som arbetar med marknadsmässiga köp av flexibilitet på lokala flexibilitetsmarknader ta fram standardiserade marknadsprodukter. Syftet är att underlätta för flexibilitetsleverantörer som vill delta på flera lokala flexibilitetsmarknader och kan även underlätta för distributionsnätsföretag som vill komma i gång med marknadsmässiga köp på lokala flexibilitetsmarknader. Läs mer om det förslag på standardiserade produkter som skickats in till Ei (Energimarknadsinspektionen) här. SWITCH har stöd för de föreslagna standardiserade produkterna.

Dessa produkter karaktäriseras av olika produktattribut som följer den standardisering som Ei har godkänt för att möjliggöra för en icke-diskriminerande marknad. Exempel på dessa attribut är handelsfönster och aktiveringstid för produkten, ersättningsmodell och regelbundenhet. Tre produkter används, som syftar till att möta olika behov som en nätägare kan ha för ett ökat nätutnyttjande, såsom förutsägbarhet, tillförlitlighet samt lämplighet för olika typer av resurser som är anslutna till nätägarens elnät. Då man som nätägare förlitar sig på prognoser för att estimera behov av flexibilitet i närtid, samtidigt som snabba förändringar i bland annat väder och vind har en påverkan på tillgänglig kapacitet i nätet, så behövs både proaktivt upphandlad och snabbt tillgänglig flexibilitet i nätet, vilket handel med de olika produkterna avser att tillförse.

För resten av elmarknaden definieras ett marknadsområde som ett elområde (ex. SE4). För lokala flexibilitetsmarknader är ett marknadsområde definierat av ett område där anslutna nätkunder/flexibilitetsresurser har en påverkan på det kapacitetsbegränsade objektet i elnätet. Påverkansfaktor används för att beräkna hur stor påverkan en viss flexibilitetsresurs har mot det kapacitetsbegränsande objektet baserat på den aktuella nättopologin. Vidare krävs det olika roller och ansvar för de aktörer som agerar på marknaden. Ansvaret i rollen som marknadsaktör definieras av krav och marknadsvillkor för deltagande.

Lokala flexibilitetsmarknader är tidskoordinerade med andra marknader i Sverige vilket möjliggör deltagande på flera marknader och optimerar användningen av tillgänglig flexibilitet.

Tidskoordinering med spot- och balansmarknader

DIS - Dynamiskt inköpssystem

För att kunna rekrytera flexibilitetsleverantörer till flexibilitetsmarknader på ett kontinuerligt sätt och undvika att behöva förhålla sig till tröskelvärden för direktupphandling enligt LUF, tillämpar E.ON en upphandlingsmetod som kallas Dynamiskt inköpssystem (DIS). SWITCH är anpassat efter ett specifikt handelsflöde för att säkerställa att reglerna kring hur ett DIS ska inrättas och upphandlas följs. Det är upp till nätägaren att bestämma upphandlingsform, och det går även att använda SWITCH med direktupphandling eller bilaterala avtal.

Nedan bilder visar hur processen ser ut för att inrätta och upphandla enligt DIS i SWITCH.

Säsongstillgänglighet

För marknader där det finns ett känt grundbehov av flexibilitet som är giltigt över en längre tid, kan nätägaren (DSO) använda produkten "Säsongstillgänglighet" (ST) för att i god tid upphandla resurser som ska vara tillgängliga för aktivering under höglasttimmar. Produkten är anpassad för flexibilitetsleverantörer (FSP) som vet att de kan bidra med flexibilitet under en längre period där de får en stabil och förutsägbar intäkt. Det ger en trygghet och gör det enklare att planera verksamheten.

Processen i SWITCH ser ut så här:

1

Upphandling skapas

DSO anger egenskaper för upphandlingen av ST i SWITCH (volymbehov, ersättningsnivå, tidsperiod etc.)

2

Upphandling öppnar för anbud

Vid angiven tidpunkt öppnar upphandlingen och deltagande FSPer informeras via e-post

3

FSP lämnar anbud

Under upphandlingsperioden kan FSP lägga anbud för kvalificerade flexibilitetsresurser, på hela volymen eller en delmängd av DSO-behovet

4

Tilldelning av tillgänglighet

Vid angiven tidpunkt stängs upphandlingen och anbud utvärderas av SWITCH, med tilldelning (clearing) enligt lägst aktiveringspris per flexibilitetsvolym

5

Orderschema skapas

Baserat på tilldelning skapar SWITCH schemaläggning för flexibilitetsresurser där volymer och aktiveringspriser är fasta

6

Marknad startar

Under den period som orderschemat är giltigt skapas flexibilitetsordrar till marknaden, som kan aktiveras av DSO efter behov (manuellt eller automatiskt)

7

FSP levererar flexibilitet

Vid aktivering dagen före eller intradag informeras FSP via e-post och SMS för att förbereda sin leverans

8

Avräkning

Efter att sluttiden för schemaperioden uppnåtts kan tillgänglighetsersättning beräknas för deltagande FSPer

Alla steg i processen kan följas av DSO och FSP direkt i SWITCH webbgränssnitt eller via API.

Handelsflöde för säsongstillgänglighet

DSOn har möjlighet att själv anpassa när och hur länge upphandlingen är öppen. För att underlätta för flexibilitetsresurser som kan vara tillgängliga alla timmar men endast leverera under en kortare tid så hanteras uthållighet och återhämtning. Uthållighet innebär det antal timmar i följd som en resurs kan leverera flexibilitet. Återhämtning innebär det antal timmar som resursen behöver innan en ny leverans kan utföras.

Exempel:

DSO önskar tillgänglighet under höglasttimmar varje vardagsmorgon mellan 07:00 och 11:00. Resurs A har en uthållighet på en timme samt återhämtning på tre timmar, men kan vara tillgänglig alla fyra begärda timmar. Vid aktivering kan DSO välja valfri timme inom perioden för leverans.

Tillgänglighetsordrar

Produkten "Tillgänglighetsordrar" (TO) fungerar som ett komplement till "Säsongstillgänglighet" (ST) och ger nätägaren möjlighet att upphandla flexibilitet närmare i tid utifrån aktuella prognoser. TO upphandlas upp till en vecka i förväg.

Produkten är anpassad för flexibilitetsleverantörer (FSP) som inte kan garantera tillgänglighet under en längre period utan behöver en mer dynamisk planering. TO ger även större frihet i prissättning men då behovet beror på prognoser så minskar förutsägbarheten. FSP får utöver ersättning för sin tillgänglighet även ersättning för eventuell leverans vid aktivering.

Processen i SWITCH ser ut så här:

1

Tillgänglighetsordrar skapas

DSO lägger upp ordrar på marknaden med volymbehov och ersättningsnivå för tillgänglighet, och deltagande FSPer informeras via e-post

2

FSP lämnar anbud

Under orderns giltighetsperiod kan FSP lägga anbud för kvalificerade flexibilitetsresurser, på hela volymen eller en delmängd av DSO-behovet

3

Tilldelning av tillgänglighet

Vid angiven tidpunkt stängs upphandlingen och anbud utvärderas av SWITCH, med tilldelning enligt lägst aktiveringspris per flexibilitetsvolym

4

Flexibilitetsordrar skapas

Baserat på informationen i DSOns tillgänglighetsordrar skapar SWITCH automatiskt motsvarande flexibilitetsordrar, som kan aktiveras efter behov

5

FSP levererar flexibilitet

Vid aktivering dagen före informeras FSP via e-post och SMS för att förbereda sin leverans

6

Avräkning

Efter att leveransvalidering i SWITCH utförts kan DSOn beräkna den totala ersättningen som FSPn är berättigad till

Alla steg i processen kan följas av DSO och FSP direkt i SWITCH webbgränssnitt eller via API.

Handelsflöde för tillgänglighetsordrar

Direktordrar

Produkten "Direktordrar" (DO) fungerar som ett komplement till "Tillgänglighetsordrar" (TO) ifall prognosen inte skulle stämma med det verkliga behovet. Produkten upphandlas mycket nära leveransperioden och är den sista marknadsmekanismen en nätägare (DSO) kan upphandla för att säkerställa tillräcklig flexibilitet.

DO är anpassad för flexibilitetsleverantörer (FSP) som inte kan garantera säsongs- eller veckovis tillgänglighet och som istället erbjuder flexibilitet utifrån oförutsägbara händelser eller prissignaler i närtid. Likt TO ger produkten en frihet i prissättning fast med en ännu mindre förutsägbarhet, vilket kan reflekteras i prisbildningen. FSP får ersättning för leverans vid aktivering.

SWITCH har två varianter av DO:

  1. Day Ahead (DA) - ordrar skapas av DSO ett antal timmar innan tilldelning och aktivering, som utförs morgonen dagen innan leverans (samtidigt som övriga produkter med DA-aktivering)

  2. Intraday (ID) - ordrar skapas av DSO ett antal timmar innan tilldelning och aktivering, som utförs löpande från eftermiddagen dagen innan leverans upp till två timmar innan drifttillfället

Handelsflöde för direktordrar

Handelstidpunkter

Observera att nedan tider kan variera beroende på anpassningar som DSO väljer att göra för marknaden. I tabellen används Month, Week, Day, Hour (M, W, D, H) för att indikera närhet i tid, där exempelvis D-2 innebär två dagar innan leveransstart.

Produkt
DSO-order
FSP-anbud
Tilldelning
Aktivering

ST DA/ID

M-1

M-1 till W-2

W-2

D-1 09:30-10:30 eller H-2

TO

D-7 till D-2 08:30

Från orderutläggning till D-2 10:00

Senast D-2 10:30

D-1 09:30-10:30

DO DA

D-2 10:30 till D-1 08:30

Från orderutläggning till D-1 09:00

D-1 09:30-10:30

D-1 09:30-10:30

DO ID

D-1 15:00 till H-4

Från orderutläggning till H-3

H-3

H-2

Ersättningsmodeller

Som incitament för att man som flexibilitetsleverantör ska vilja delta på en flexibilitetsmarknad utgår en ekonomisk ersättning för levererade tjänster. Ersättningsmodellerna kan bestå av ersättning för både tillgänglighet och faktisk leverans av flexibilitet, i form av justerad elkonsumtion/produktion.

Efter genomförd leverans görs validering och beräkning i SWITCH enligt nedan modeller.

Tillgänglighetsersättning

Nivån för tillgänglighetsersättning sätts av DSO per marknad och timme. Normalt gäller samma timpris under hela marknadsperioden. För marknader i maskat elnät kan påverkansfaktor behöva appliceras, vilket medför att tillgänglighetsersättning varierar beroende på grad av elektriskt utbyte mellan flexibilitetsresurs och upphandlande punkt i nätet.

  • Tilldelad order ger ersättning även om aktivering ej sker

  • Godkänd leverans på minst 75% ger full tillgänglighetsersättning

  • För ej godkänd leverans uteblir tillgänglighetsersättning

För produkten ST tillkommer eventuella justeringar för uthållighetsnivå (där kortare uthållighet ger lägre ersättning) samt misslyckade leveranser (fler än fem underkända aktiveringar medför avdrag från tillgänglighetsperiodens totala ersättning).

Preliminär beräkning för maximal ersättningsnivå (ME) för en FSP-resurs görs enligt nedan metod:

Marknadens tillgänglighetsersättning i SEK * resursens storlek i MW * påverkansfaktor * Df

Där Df (justerande faktor för uthållighet) beräknas enligt följande formel:

0,5+(RU/U)0,50,5 +(RU/U)*0,5

RU: Resursens Uthållighet, U: Uthållighet (för upphandlingen). Om uthållighet ej definierats för upphandlingen sätts Df till 1.

Efter att upphandlingsperioden avslutats beräknas berättigad tillgänglighetsersättning:

Genomsnittsleverans * ME

Upp till 5 underkända leveranser:

Genomsnittsleverans = ( (Timmar utan aktivering * 100%) + (Timmar godkänd leverans * leveranskvalité %) + (Timmar underkänd leverans * 0%) ) / Antal kontrakterade tillgänglighetstimmar för perioden

Vid fler än 5 underkända leveranser:

Genomsnittsleverans - Avdrag

Avdrag = (Antal underkända leveranser - 5) / Antal aktiveringar (där 5 motsvarar borträkning för de första 5 underkända leveranserna)

Avdraget appliceras som en procentandel på genomsnittsleveransen.

Aktiveringsersättning

FSP väljer själv ersättningsnivå för sin flexibilitet via anbud. Lägst aktiveringspris vinner enligt principen "pay-as-bid". Budgivningen är dold för DSO och andra FSPer.

  • Minst 75% leverans för att räknas som godkänd leverans

  • Godkänd leverans ger procentuellt lika mycket aktiveringsersättning

  • För ej godkänd leverans uteblir aktiveringsersättning

Last updated

Was this helpful?